Book: Business & Competitive Intelligence: management dicipline in de 21ste eeuw

Het eerste Nederlandstalige werk over business en competitive intelligence. Dit boek geeft een diepgaand inzicht in business en competitive intelligence als managementdiscipline vanuit Europees perspectief.

Enkele van de vele uitspraken door de auteur betreffen o.m.:

  • “Business en Competitive Intelligence gaat een stap verder dan knowledge management.”
  • “Het is naïef om te denken dat informatie van het web enige waarde als intelligence zou kunnen hebben.”
  • “Een CI professional zit op “kijkafstand” van de deuren van directie of Raad van Bestuur.”
  • “Als technologie de allerbelangrijkste drijver van verandering is, waarom passen wij dan geen Competitive Technology Intelligence toe.”
  • “Ik moet wel tot de conclusie komen dat menig management in Nederland gemanaged wordt door informatie in plaats van dat hetzelf in staat is om informatie te managen.”
  • “Het toepassen van Business en Competitive Intelligence als managementdiscipline kan voorkomen, dat de onderneming terecht komt in de volgende herstructureringsronde.”

Inhoud van het boek

  • Een eerste verkenning van Business en Competitive Intelligence.
  • Business Intelligence: management discipline in de 21ste eeuw.
  • De Business Intelligence piramide: data, informatie, kennis, intelligence.
  • Business en Competitive Intelligence als product.
  • Business en Competitive Intelligence als proces.
  • Het perspectief van Business en Competitive Intelligence: praktijkcases.
  • Business Intelligence en de relatie tot informatietechnologie.
  • De resultaten van de status van Business Intelligence onder de Top 200 bedrijven in Nederland.
  • De relatie tussen intelligence en strategie: the Perpetual Strategist® verder o.m.:
    • Tientallen schema’s en quotes uit de internationale managementwereld.
    • De praktische analyse van jaarverslagen.

Key Success Factors van Business en Competitive Intelligence

  • het is een managementdiscipline
  • het is zowel een product als een proces
  • het identificeert de gaten in de eigen strategie
  • het faciliteert om de eigen “radar” op te zetten m.b.t. de veranderingen in markten, technologieën, klanten en concurrenten
  • het is een zaak van topmanagement
  • het begint bij de “guy at the top”
  • het identificeert de eigen interne èn externe blindspots
  • het voorkomt dat de onderneming terecht komt in de volgende ronde van reorganisatie en/of herstructurering

De auteur
Josèph H.A.M. Rodenberg RM is managementconsultant en oprichter van Rodenberg¨Tillman & Associates B.V. in Baarn. Deze adviesgroep houdt zich bezig met strategische marketing en business research vraagstukken. De afgelopen tien jaar is in Europa een vooraanstaande positie opgebouwd in business en competitive intelligence. Rodenberg was actief in managementposities bij Philips, Dr. Oetker, Numico en R.J. Reynolds Tobacco. Hij doceert regelmatig in binnen- en buitenland en is partner bij de International Business Development Alliance en voorzitter van SCIP Benelux ®, Society of Competitive Intelligence Professionals.

Product details
  • Hardcover: 252 pages
  • Publisher: Samsom (22 Nov. 1999)
  • Language: Dutch
  • ISBN-10: 9014063334
  • ISBN-13: 978-9014063331
Category:

Description

Het eerste Nederlandstalige werk over business en competitive intelligence. Dit boek geeft een diepgaand inzicht in business en competitive intelligence als managementdiscipline vanuit Europees perspectief.

Enkele van de vele uitspraken door de auteur betreffen o.m.:

  • “Business en Competitive Intelligence gaat een stap verder dan knowledge management.”
  • “Het is naïef om te denken dat informatie van het web enige waarde als intelligence zou kunnen hebben.”
  • “Een CI professional zit op “kijkafstand” van de deuren van directie of Raad van Bestuur.”
  • “Als technologie de allerbelangrijkste drijver van verandering is, waarom passen wij dan geen Competitive Technology Intelligence toe.”
  • “Ik moet wel tot de conclusie komen dat menig management in Nederland gemanaged wordt door informatie in plaats van dat hetzelf in staat is om informatie te managen.”
  • “Het toepassen van Business en Competitive Intelligence als managementdiscipline kan voorkomen, dat de onderneming terecht komt in de volgende herstructureringsronde.”